dimarts, 8 de setembre del 2015

Sabies que l’intercanvi de dones va ser catalogat com a llei primària de totes les cultures?



-Ah, sí? Com qui intercanvia verdures?

L’antropòleg i etnòleg Lévi-Strauss confessava davant les càmeres televisives franceses que no li agradava el món del que no tardaria a desaparèixer. Va morir quatre anys més tard d’aquesta revelació, l’octubre de 2009, li quedava un mes per a fer 101 anys. Ell tenia clar que l’intercanvi de dones era la primera forma de comerç i el punt de partida de la seva subordinació.






Si un home li regala a un altre una collita d’arròs, una pintura, un llibre o un vestit, l’altre li correspon, si vol; regalant-li uns tomàquets, una coliflor o un vi… i la relació es pot acabar aquí. Ara bé, si el regal és la filla, la germana o fins i tot la mare, el lligam que s’estableix entre els dos homes és molt diferent, perquè passen de ser coneguts, col·legues o amics a ser parents. “Jo et passo la filla a tu, tu li passes la teva a aquell i aquell em passa a mi la seva germana...” L’objectiu de l’intercanvi, doncs? Un seguit de cessions de dones que crea i instaura una forma de vida, que fa possible tot un sistema d’operacions i maniobres a curt i llarg termini. Perquè si la pròpia filla o la germana te l’agencies tu, no hi ha cap home que t’ajudi a sostenir el poder i l’has de defensar en solitari. Imagina que les dones se’t revelen. Què fas? Com t’ho muntes tot sol?

Per tant, si cases les dones de la teva família amb un home que no siguis tu se t’amplia l’esfera social i familiar i, en la majoria dels casos, també tindràs mà d’obra gratuïta per al manteniment de les propietats, per petites que siguin. Des d’aquesta visió, la prohibició de l’incest no s’inventa per a protegir les dones de la família, sinó com una fórmula que assegura l’obtenció del millor regal, la dona. I de primera mà, no de segona. Escric en present perquè en aquests moments, 2015, hi ha llocs on l’intercanvi de dones continua circulant d’una manera habitual i normalitzada. I no cal imaginar illes de difícil accés. Qui sap si podríem trobar exemples ben a prop. A l’edifici del costat? En el propi? Potser a petita escala, encara que l’immoble tingui ascensor. 



Hi ha països amb lleis molt joves, que no arriben a la majoria d’edat, fetes per regular el dret de les dones a escollir la seva parella; per a impedir que les obliguin i les forcin a contraure matrimoni. Però podem intuir que, tot i les lleis, el punt de vista i l’opinió dels familiars que tradicionalment han pres les decisions i les han intercanviades té molt de pes i pot passar per sobre de l’acord legislat. Les lleis no canvien les mentalitats a curt termini.

“Una dona és una dona. Només es converteix en domèstica, esposa, mercaderia, conillet de playbloy, prostituta o dictàfon humà en determinades relacions. Fora d’aquestes relacions no és l’ajudant de l’home igual que l’or en sí no és diner” És una frase de la Gayle Rubin. La coneixeu? Una antropòloga que destaca les aportacions de Claude Lévi-Strauss i Sigmund Freud, valorant com van començar a desenredar i aclarir el sistema de relacions a través del qual les dones es convertien en presa dels homes. Important, també, Rubin explica com cap dels dos autors tenia una mirada crítica del procés que descrivien.

3 comentaris:

  1. Hola.
    Aquest escrit es molt dur,i es didàctic es una realitat amagada que es donen amb etnias o societats molt tancades i lo pitjor es que aquestes persones aquest tracta amb las dones es de el mes normal ¿ Com arribar a fer los canviar de costums ? Aquest es el gran problema.
    Les dones que es troben amb aquestes situacions crec que també o accepten com a mes normal, de fet el seu mon es tancat ¿ Com es pot fer veure les coses des de una altre perspectiva, o com trenquem lligams de el passat ?.
    Les opinions de el Sr. Levi-Strauss poden ser acceptades per alguns i amb un temps de el nostre segle passat jo diria concret pro no les comparteixo.
    A les dones no se les pot valorar com un producte, el seu valor es incalculable com la vida mateixa i si algun home o te per costum no hem de pensar que no te respecte, per ell es el mas normal o a viscut des de la infantessa o al menys es com jo o veig. A aquest home també sa la da treure de el seu mont i fer li obrir els ulls.
    Ostres Helena es un escrit a on no ens deixes molt be, amb refereixo als homes. Com sempre amb passa quant escric no se si es correcte si he agafat el teu missatge de forme correcta.
    Res mes . Escrius per a mi molt be.
    Salut. Agustí Riera

    ResponElimina
    Respostes
    1. Agustí,
      I que fem? suavitzem una realitat? Si és dura és dura. Fa por veure com estem construïts? Por a descobrir el que ha passat i està passant? Està més que comprès que són actituds apreses, però no les justificarem pel fet que estan incorporades. També podem entendre que les corregudes de toros són, per a molta gent, una tradició i part important de la seva vida. I què fem? Deixem de veure la realitat? La suavitzem? O millor lluitem per a que això s’acabi?
      Comprendre no vol dir deixar d’actuar. A l’inrevés. Quan es demana intervenció és perquè es comprenen els efectes del que està passant. Si critico el sistema des del gènere és perquè l’he investigat i, com pots veure, en el que escric em poso a la pell de l’home, que no ho té fàcil i actua moltes vegades de manera involuntària, perquè té actituds més que incorporades; estan digerides. Com ens passa a les dones.
      Una solució? Incorporem la visió de gènere en el sistema educatiu i expliquem com estem construïts des de les relacions masculí-femení. De la mateixa manera que treballem les matemàtiques, la història, els idiomes, la física, el dibuix tècnic….No amaguem més una informació tant important i que tant ens condiciona.

      Gràcies pel teu comentari. Salutacions

      Elimina
    2. El que veig es que aconseguir que tots arribem a comportar nos de una altre manera amb un pensar nou i lliures de condicionants apresos fins i tot des de el nostre inconscient es una feina que cal començar ara demà perquè al endema potser ja es massa tard i per descomptat de que no es facil aconseguir aquesta fita.
      Sa de donar una altre ensenyament i comença des de ben petits aquesta pot ser una manera.
      Helena per a mi llegir sobre GENERE amb be de nou, pro amb fa veure el mon des de una altre perspectiva que no avia ni pensat. Salut. Helena

      Elimina